Už o pár chvíľ otvorí svoje brány najväčšia a najprestížnejšia výstava hodín na svete - Baselworld 2018. Toto okázalé podujatie sa bude konať v meste Bazilej, kde sa v troch gigantických halách po dobu 6 dní predstaví viac ako 2000 vystavovateľov tých najzvučnejších svetových, ale aj menej známych značiek. Vo svete hodín len ťažko nájsť ekvivalent a vystavovatelia si to veľmi dobre uvedomujú. Preto je všetko z roka na rok omnoho väčšie, lákavejšie a pompéznejšie.
Avšak aj takáto akcia bola kedysi neznámou. Úplne prvý Baselworld sa konal v roku 1917 pod názvom Mustermesse Basel (MUBA). Na tomto podujatí, ktoré sa konalo v mestskom kasíne, sa okrem výrobcov hodín stretli bankári, poisťovníci a nechýbalo ani zastúpenie lodného priemyslu -dokopy 831 firiem. Vtedajšia celková plocha tvorila 6000 metrov štvorcových, čo v dnešných pomeroch pôsobí možno trochu komicky. Ako prvým vystavovateľom boli značky Tissot, Longines a Ulysse Nardin.
Veľmi rád by som napísal komplexný článok o celej histórii tejto akcie, no možno niekedy inokedy. Nedá mi však nespomenúť tie najzaujímavejšie informácie, ktoré by ste mali vedieť. Výstava sa konala rok čo rok, úroveň pomaličky stúpala a aj napriek nestabilnej situácii na svetových trhoch z dôvodu vojny jej renomé rástlo. Postupne sa začali udomácňovať značky ako Blancpain, Fortis, TAG Heuer (1934) a v neposlednom rade Rolex. Ten sa prvýkrát objavil v roku 1939. Niekoľko rokov po tom, čo predstavil vodeodolné puzdro Oyster, alebo samonaťahovací kaliber (1931). O rok nato sa k vystavujúcim pripojil Patek Philippe, rodinná značka, ktorú predstavovať určite nemusíme. Od tej doby nevynechala ani jednu výstavu. V súčasnosti sa Vám pokojne môže stať, že na výstave stretnete Thierryho Sterna - prezidenta spoločnosti a člena rodiny, ktorá vlastní značku od roku 1932! Ak ste hodinársky fanúšik, nenechá Vás to chladným. Po tomto stretnutí som bol naozaj chvíľu precitlivený, rovnako ako keď som si podal ruku s ústrednou postavou súčasného švajčiarskeho hodinárstva, Jean Claude Biverom, generálnym riaditeľom TAG Heueru a zároveň prezidentom hodinárskej divízie LVMH (Louis Vuitton, Moët, Hennesey). O tom však inokedy.
Výstavná plocha sa pod neustálym nárastom návštevníkov a vystavovateľov musela zväčšovať. Verejnosť sa čoraz viac začala dožadovať účasti značiek mimo krajiny helvétskeho kríža, čo do roku 1986 nebolo možné. Pokojne môžeme prehlásiť, že tejto výstave vďačíme za väčšinu vynálezov, inovácií a nádherných modelov. Túžba jednotlivých značiek po dosahovaní najlepších výsledkov a ich patričnej prezentácii celému svetu poháňala inžinierov k maximálnemu úsiliu. V roku 1969 bol predstavený legendárny Caliber 11, ktorý predstavila súčasne značka HEUER (dnešný TAG Heuer), Breitling, Buren, Dubois Dépraz a, samozrejme, Zenith so svojím legendárnym chronografom El Primero, ktorý bol schopný pracovať na frekvencii 36 000 kmitov za hodinu. Tu sa písala história. Rovnako ako keď značka Audemars Piguet v roku 1986 predstavila prvé, sériovo vyrábané hodinky s tourbillonom. Takýchto informácií by som mohol napísať omnoho viac, no ako som už spomínal, zaslúžilo by si to samostatný článok. Chcel by som ešte podotknúť, že vystavovatelia nielen pribúdali, ale aj odchádzali. V roku 1999 sa rozhodli značky Cartier, Piaget a Baume et Mercier urobiť si vlastnú výstavu v Ženeve, ktorú dnes poznáme pod skratkou SIHH (Salon International De La Haute Horlogerie). Neskôr sa k uvedeným značkám pridali Jaeger Le-Coultre, IWC a A. Lange & Söhne. Mnoho ľudí hovorí, že SIHH pôsobí omnoho komornejšie a prívetivejšie pre nezainteresovaného diváka (ale iba pre diváka, nie obchodníka) ako v prípade Baselworldu.
Na tejto výstave som nikdy nebol, preto neviem porovnať. Avšak na Baselworlde som pravidelne a toto je môj pohľad. Pokiaľ sa rozhodnete výstavu navštíviť a kúpite si jednodňový lístok v hodnote 60 CHF, či lístok na celú výstavu v hodnote 150 CHF, dostanete vstupenku do obrovského areálu. Naozaj gigantického. Kto tam nebol, nevie si tie rozmery predstaviť a jednoznačne to stojí za osobný zážitok!
No veľa ľudí ani netuší, že pokiaľ nie ste obchodník, prípadne nemáte dohodnuté stretnutie s danou značkou v ich stane, môžete zväčša len „očumovať“ výklady - a to doslovne. Máte naozaj len veľmi malú šancu, takmer žiadnu, že si svoje vysnívané hodinky dáte na zápästie, dokonca sa rozlúčte s predstavou, že vôbec nahliadnete do nejakého veľkolepého stanu ako má TAG Heuer, Breitling, alebo Rolex. Pustia vás tak maximálne na recepciu, a to je všetko. Tu si musíte naozaj zhodnotiť, či vám to za to stojí. V opačnom prípade sa radšej môžete previezť do Prahy na Parížsku ulicu, kde uvidíte rovnako, no a dokonca si hodinky dáte aj na zápästie. Podobne ako v našich predajniach, kde si novinky môžete nielen vyskúšať, ale dať si k nim aj dobrú kávičku.
Pre mňa osobne výstava však nie je len prehliadkou tých najkrajších, najpremyslenejších a najsofistikovanejších modelov. Je to taktiež obrovská módna prehliadka, kde obchodníci z celého sveta vytiahnu svoje najlepšie na mieru šité obleky i topánky a so všetko gráciou sa premávajú po priestoroch haly.
Každopádne: výstava práve začína a my sa budeme snažiť sprostredkovať Vám čo najviac čerstvých informácií od značiek TAG Heuer, Longines a možno aj Breiling.
Viac informácií ohľadom vystavovatelov, lístkov alebo dopravy nájdete na www.baselworld.com.
Ak vás čokoľvek v tomto článku zaujalo a vznikla potreba pýtať sa, smelo do toho! S radosťou vám odpoviem.
Predstavenie
Volám sa Martin Demko a s hodinkami pracujem už od roku 2011. Za ten čas mi prešlo rukami množstvo modelov, lacných drahých, modelov značiek renomovaných aj tých menej. Moja práca je pre mňa potešením a koníčkom zároveň. O čo som sa vždy usiloval a usilujem bola maximálna úprimnosť voči zákazníkom, hoc za cenu obchodu. Absolvoval som množstvo školení a pomerne veľké množstvo tréningov vo Švajčiarsku. Ak Vás moje články a môj subjektívny pohľad na jednotlivé problematiky oslovil alebo naopak, kľudne mi napíšte na m.demko@racio.com, budem naozaj veľmi rád za každú odozvu.
Vaše osobní údaje (t.j. Váš e-mail) budeme (Swiss Watches, s. r. o.) zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů se zajímavým obsahem z oblasti e-mail marketingu v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.
+421 915 849 940
Pondělí až pátek od 9.00 do 17.00