Máme tu ďalšie pokračovanie sprievodcu výberom náramkových hodín. Tentokrát si posvietime na drahšiu a tú najbežnejšiu kategóriu v rozhraní 1 000 až 5 000 eur.
Každý máme svoje preferencie, osobne by som napríklad neutratil tisíce za koňa, nezaplatil kaderníkovi viac ako 10 eur za strihanie a nikdy by som si nekúpil drahú čistú vodu z trilión rokov starého vrtu na Islande. Všetci máme právo voľby a každého zaujíma niečo iné. No pokiaľ ste hodinkám prepadli, vidíte v tom niečo viac a veríte, že raz ich darujete svojmu potomkovi, potom má zmysel venovať čas aj čítaniu tohto článku.
Jedna z absolútne najdôležitejších vecí. Značka by mala byť súhrnom vlastností a istým garantom, že kvalita bola dodaná. Aby tomu tak bolo, musí si to spoločnosť zaslúžiť. Je preto dobré poznať históriu a iné náležitosti, ktoré za spoločnosťou ako takou stoja. Ak má firma zvučné meno a možno niekto bude oponovať, že platíte len za značku, mali by ste vziať do úvahy, že spoločnosť musela podniknúť enormne dlhú, strastiplnú cestu, ktorá mohla pokojne trvať aj celé stáročie, aby svoje renomé vybudovala. (aspoň vo väčšine prípadov) Ako a do akej miery ovplyvnila hodinársky svet a v neposlednom rade aké legendárne modely vytvorila. Toto renomé nedokážete vytvoriť zo dňa na deň, aj keď sa o to mnoho firiem usiluje.
Každá značka komunikuje do sveta svoj postoj a zameranie, postoj ktorý mne ako zákazníkovi buď vyhovuje alebo nie a čo je najdôležitejšie, či sa s ním stotožním. Či uznávam rovnaké hodnoty a povedzme princípy. Vysvetlím na príklade: Pokiaľ vás priťahuje svet letectva, lietadlá, alebo ste pilot – pravdepodobne siahnete po značke Breitling, IWC alebo Zenith. Dôvod je úplne jednoduchý. Prehliadaním časovej osi jednotlivých manufaktúr zistíte, že svoj vývoj úzko prepojili práve s týmto svetom, že v dobách, kedy sa pilot nemohol spoliehať na počítač, museli práve tieto značky vytvoriť kvalitný nástroj, ktorý umožnil pilotom vykonávať základné úkony počas letu. Pokiaľ vašimi žilami nepreteká letecký benzín, ale dávate prednosť vôni spálených gúm, asi najskôr siahnete po značke TAG Heuer a niektorom z legendárnych modelov, ako Autavia, Carrera alebo ikonické Monaco. Pri bližšom skúmaní, na fórach a fundovaných stránkach, venujúcim sa tejto téme, zistíte, že konkrétne Jack Heuer miloval auto-moto šport a že svoj život podriadil tomu, aby dodal automobilovým stajniam čo najpresnejšiu časomieru a pretekárom ultra ľahko čitateľné hodinky. Práve tieto okolnosti formovali to, ako hodinky vyzerajú dnes. To, že ich nosíte na ruke, že chronograf má 2 tlačidlá namiesto jedného, aké je usporiadanie časových ukazovateľov a dátumu, atď. Nájdite si teda manufaktúru takú, ktorá vyhovuje práve vám a vašim hodnotám a záujmom.
Hodinky majú mať srdce, tie s baterkovým strojčekom alebo digitálnym displejom srdce mať nikdy nebudú, bodka. Samozrejme, aj v tomto odporúčaní existujú výnimky: Breitling so Superquartz strojčekom, Seiko Astron, ktoré sa vyznačujú excelentnou presnosťou aj na baterkové hodinky – tie sú však určené pre zákazníka, ktorý hľadá presne tento typ hodiniek.
Ľudia milujú mechanické hodinky sú umeleckým odkazom dejín, hodinárov, ľudského dômyslu z čias, kedy na zložité prepočty musela stačiť hlava. V dnešnej dobe sa strojčeky vyrábajú na automatizovaných linkách, no jednotlivé úkony si stále vyžadujú cit ľudskej ruky. Od leštenia a opracovania jednotlivých súčiastok, cez ich finálne osadenie až po magický okamih, akým je vloženie srdca – oscilátora majstrom hodinárom. Zastavte sa u nás na predajni, vezmite si do rúk hodinky s automatom, natiahnite a počúvajte. Ten pocit vychádza z dôvernosti počutého: tlkot ľudského srdca sme počúvali ešte predtým, ako sa rozvinulo naše kognitívne myslenie. Možno ste si to doteraz takto ešte nikdy nespojili, ale je známe, že rytmické opakovanie prináša pocit pokoja a spokojnosti.
Asi ste čakali, že sa strojčekom budem venovať podrobnejšie no na túto tému na si vyhradím iný článok. Predsa len táto problematika je pomerne obšírnejšia a ako ústredný bod vnímam stále silnejší trend tlačenia manufaktúrnych strojčekov – o tom však nabudúce.
Aby výrobca zabezpečil čo najlepšiu čitateľnosť údajov z ciferníka, a to za akýchkoľvek podmienok, vybavuje svoje zafírové sklíčko antireflexnou úpravou. Antireflexná úprava môže byť jednostranná alebo obojstranná. V prípade obojstrannej antireflexnej vrstvy (konkrétne v prípade Bretilingu) sa výrobca chváli tým, že dokáže pohltiť až 99 % svetelného žiarenia. Hodinky tak pôsobia, ako keby sklo vôbec nemali. Prítomnosť antireflexnej vrstvy na skle zistíte napríklad jednoduchým pohľadom na sklo pod žiarovkou: Ak bude jej sfarbenie v odraze modré alebo zelené, viete, že hodinky sú touto vrstvou vybavené. Antireflexná vrstva však má aj svoje nevýhody. Je možné ju poškriabať a na skle tak vzniknú vlásočnicové škrabance. Dá sa to však zvrátiť buď preleštením skla, a teda odstránením antireflexnej vrstvy, alebo drahším variantom, akým je samotná výmena skla.
Druhou vecou, ktorou výrobca dokáže eliminovať odraz svetla, je, že použije sférické – inak povedané zakrivené – sklo, ktoré vyzerá ako malá kupola. Takto sa dokáže jednoducho odbúrať množstvo odrazeného svetla pod uhlom 180 stupňov. Pôvodne to bolo využívané pri „pilotkách“, dnes takto zakrivené sklo používa každý dobrý výrobca hodiniek.
Bežne sa pri lacnejších hodinkách stretávame s jednoduchým uchytením článkov náramku pomocou barety alebo tenkých kovových pinov s rozdvojeným koncom. Kvalitné a drahšie značky používajú omnoho precíznejšie spájanie článkov pomocou kovovej tyčky, zaskrutkovanej z vrchnej a spodnej strany. V prípade značky Breitling hovoríme o odlišnom mechanizme, ktorý môžete vidieť na obrázku. Náramok tak pôsobí veľmi precízne a, samozrejme, kvalitne. Na prvom obrázku máte možnosť videť rozobratý článok náramku Breitling, na druhom článok Omega a na tretiom pre porovnanie sa nachádza náramok hodín Certina kde je použitý "pin s rozdvojeným koncom".
V minulom článku som už objasnil, čo znamená chronometer (COSC): Skrátene je to istý certifikát, ktorý garantuje presnosť od – 4 do + 6 sekúnd denne. Na to, aby hodinky tento certifikát mohli získať, musí ich strojček prejsť prísnou tortúrou testov, no ešte pred samotným testovaním sa musí strojčeku venovať omnoho väčšia starostlivosť s dôrazom na precíznosť spracovania. Všetky hodinky Breitling disponujú certifikátom a sú teda certifikovaným prístrojom na meranie času, taktiež Omega a rovnako Rolex.
Omega zase svoje strojčeky povýšila na novú úroveň a svoje kalibre hrdo označuje ako Master Chronometer – táto certifikácia vychádza z klasických testov COSC. Hodinky môžu obdržať štatút Master Chronometer až po tom, čo sa vrátia z certfikácie COSC. Pri takto certifikovaných strojčekoch hovoríme o odchýlke od 0 do + 5 sekúnd denne.
Ako presne hodinky testuje Omega, si rozoberieme v ďalšom článku. Poznáme aj iné certifikáty, ako napríklad Superlative Chronometer od Rolexu. Je ich viac treba sa už rozhodnúť podľa daných parametrov konkrétneho z nich.
Čo som tým chcel povedať? Je celkom dobré pokiaľ sa výrobca snaží posúvať neustále svoje hranice a hlavne čo do presnosti. Ja stále budem tvrdiť, že hodinky sú malé umelecké diela a pár sekúnd denne pre mňa nehrá rolu, no pokiaľ hodinky presné sú je to fantastický bonus. Preto ak vám na tom záleží venujte pozornosť tomuto bodu.
Proces výberu hodín až po jeho ukončenie, podmienené ich vlastnením, je naozaj nádherný proces, tak ako pri všetkom – naposledy som ho zažil pri výbere správneho endurového bicykla na sing-trail. Verím, že vám tieto rady aspoň trocha pomohli. Predsa len, takéto hodinky si kupujete buď na niekoľko rokov, alebo dokonca na celý život.
Volám sa Martin Demko a s hodinkami pracujem už od roku 2011. Za ten čas mi prešlo rukami množstvo modelov, lacných drahých, modelov značiek renomovaných aj tých menej. Moja práca je pre mňa potešením a koníčkom zároveň. O čo som sa vždy usiloval a usilujem bola maximálna úprimnosť voči zákazníkom, hoc za cenu obchodu. Absolvoval som množstvo školení a pomerne veľké množstvo tréningov vo Švajčiarsku. Ak Vás moje články a môj subjektívny pohľad na jednotlivé problematiky oslovil alebo naopak, kľudne mi napíšte na m.demko@racio.com, budem naozaj veľmi rád za každú odozvu
Vaše osobní údaje (t.j. Váš e-mail) budeme (Swiss Watches, s. r. o.) zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů se zajímavým obsahem z oblasti e-mail marketingu v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.
+421 915 849 940
Pondělí až pátek od 9.00 do 17.00