V tieni súčasnej situácie, keď sa celý svet na chvíľu zastavil a mnohé je celkom inak, musíme sa zmieriť - pre mnohých možno s maličkosoťu - že každoročné predstavenie hodinárskych noviniek nemohlo byť uskutočnené klasickou cestou v Bazileji. A aby toho nebolo málo, táto najväčšia a zároveň najpopulárnejšia výstava utrpela ohromnú stratu.
Začiatkom apríla 2020 Baselworld opustili giganti Rolex a Patek Philippe. Len krátke pripomenutie: Rolex v roku 1931 na tejto výstave ukázal svetu svoje prvé vodeodolné puzdro oyster, Patek Philippe bol na každej jednej výstave od jej vzniku v roku 1917 a firma Heuer tu predstavila svetu prvý automatický chronograf v roku 1969. Viac o Baselworlde nájdete v našom predchádzajúcom článku.
Všetko významné, čo sa v hodinárskom svete vymyslelo za posledných cca 100 rokov, bolo predstavené práve tu. K odchádzajúcim sa po pár dňoch pridali značky Chanel, Chopard a Tudor. O týždeň na to prišla ďalšia informácia a to, že sa z tejto výstavnej scény sťahujú ďalší veľkí hráči: TAG Heuer, Zenith, Hublot (skupina LVMH).
Asi sa to dalo nejako očakávať, veď už minulý rok sme si museli zvyknúť na absenciu gigantu Swatch Group so značkami Omega, Blancpain, Breguet, Longines atď. No taký masívny odchod, ktorý možno ešte ani nekončí, je predsa len prekvapením. Prvé vážne trhliny sa objavili už v roku 1999, keď výstavu opustili Cartier, Piaget a neskôr sa pridali aj ďalšie značky, aby vytvorili vlastnú výstavu SIHH - Salon International de la Haute Horlogerie (Ženeva).
Pre nás, obchodníkov, je to pomerne veľká strata. Každý rok sme mali na jednom mieste možnosť vybrať si a zažiť všetky novinky pod jednou strechou. Bolo to ekonomické a pohodlné. Avšak je potrebné ísť ďalej. Uvidíme, akú formu prezentácie tieto značky, ktoré Baselworld opustili, prinesú. Jednotlivé hodinárske domy si iste veľmi dobre uvedomujú dôležitosť toho, aby zostali v kontakte so zákazníkom a nájdu vhodnú aj príťažlivú podobu prezentácie svojich noviniek celému hodinárskemu svetu. Verím, že sa máme na čo tešiť!
V dnešnej dobe sa všetci snažia presunúť svoje aktivity do sveta online a to isté urobila značka Breitling. Tohtoročné predstavenie noviniek sa nieslo v duchu videokonferencie a vy ste tak mali možnosť v priamom prenose zažiť to, čo sme každý rok zažívali na výstave v Bazileji. No bez opulentnej žúrky na francúzskom letisku, či espressa v Basel messeplatz za 5 CHF. Vo videu sa nám predstavil riaditeľ spoločnosti George Kern, ktorý prišiel od IWC na prelomu rokov 2017/2018. Ako iste viete, už dávnejšie Breitling rozdelil svoje modelové rady do troch svetov, či pilierov: voda, vzduch a zem.
Kľúčovou kolekciou tohto sveta je model SuperOcean Héritage, ktorý prišiel na trh v 57-mom roku. Kern, ako sa na začiatku nechal počuť, sa rozhodol resetovať spoločnosť a vrátiť ju ku koreňom.
Nový model s názvom SuperOcean Héritage 57 (ďalej SOH) je toho jasným dôkazom. Hodinky sú takmer úplne inšpirované pôvodným modelom. Vnorená keramická luneta a veľké indexy však vyzerajú veľmi dobre. Vintážnemu dizajnu pomohlo zredukovanie veľkosti puzdra na 42 mm, čomu sa asi veľa ľudí nepoteší. Totižto, hodinky tohto typu s masívnou širokou lunetou pôsobia na ruke podstatne menšie ako model s lunetou subtílnejšou. Priemer mi nevadí, no z čoho nie som nadšený, je vodeodolnosť, ktorá bola zredukovaná z pôvodných 200 metrov na 100 metrov. Je to stále postačujúce, no práve SOH bola vždy kolekcia, ktorú ste bez obáv mohli používať takmer na každú príležitosť, od obleku až po skafander, čo sa trochu zredukovalo. O pohon sa bude starať klasický automatický Breitling kaliber s COSC a rezervou chodu 42 hodín.
Čerešničkou na torte bola pre mňa špeciálna edícia SuperOcean Héritage 57´Rainbow s indexami farby dúhy. Mne osobne sa tento model páčil najviac, no zistil som, že v mojom okolí som asi jediný. Model navyše príde v limitovanom počte 250 kusov a bude určený len pre butik. Tento kúsok si môžete doladiť s veľkou farebnou škálou ECONYL NATO remienkov. Breitling už pred časom predstavil remienky vyrobené z plastov, znečisťujúcich oceán. Pri tejto špeciálke je zaujímavé sledovať polaritu názorov. Mne sa hodinky veľmi páčia, no viacerí moji kolegovia ich označujú za hodné vystrelenia si ich akurát tak na kolotočoch. Celým svojim zjavom, možnosťami výberu remienkov či materiálu, z ktorého sú zhotovené, vzdávajú tieto hodinky hold životnému štýlu 60-tych rokov. A tak sa zvyčajne názory na ne rôznia aj v závislosti vzťahu jednotlivca k tomuto obdobiu. Od ich predstavenia som však mal 3 dopyty, ktoré stroskotali len na tom, že nie sme butik a nemohli sme ich dodať.
Tu George Kern predstavil Navitimer 35. Upozornil nimi na to, že aj ženy majú nárok na hodinky, ktoré podčiarkujú ich ženskosť a pritom im dodajú aj sebavedomie.
Úprimne, nemyslím si, že Navitimer je kolekcia pre ženy. Hodinky môžu mať priemer aj 30 mm, no jasne tu cítiť dôraz na čínsky trh. Vo videu bola dokonca predstavená novú členka squad mission Yao Chen, ktorá nové dámske Navitimer 35 miluje. Tak ako v predošlých prípadoch, model dostal perličkovú lunetu, čo bola kedysi výsada modelov Montbrillant. Predstavených bolo šesť prevedení: s červeným zlatom, bez, kombinované, s diamantami, s perleťou a okrem kovových náramkov kožené remienky v troch farbách.
Celkovo tento rad hodnotím ako najslabší spomedzi predstavených noviniek. Aj v predajni som párkrát predal Navitimer žene. No pánsky a s chronografom - tak, ako skutočný Navitimer má byť - a tá žena lietala s nákladným lietadlom na ďaleký východ. Jednoducho, pre mňa má mať Navitimer viac ako 40 mm, chronograf a bodka! Na druhej strane, uvidíme, akú obľubu si získa u našej ženskej klientely a tu je každý predpoklad zavádzajúci.
Chronomat, rad reprezentujúci zem, bol vždy úspešný. Myslím, že to bolo aj preto, lebo spájal prvky všetkých troch hore uvedených svetov do jedného.
Univerzálne, dobre postavené hodinky, ktoré predstavil Ernest Schneider v 80-tych rokoch v duchu hesla «urobme znova chronograf cool». Predpokladám, že to bolo v časoch, kedy sa hodinárstvo dostávalo z baterkovej krízy. Novinka predstavená Georgem Kernom čerpá všetko zo svojej pôvodnej DNA. Priemer puzdra bol zmenšený na 42 mm, «jazdci» na lunete dostali novú funkciu, a to možnosť si ich zmeniť - odskurtkovať a určiť si ich ľubovolné poradie podľa vašich potrieb na funkciu count down, používanú najmä pri regate a count up pre potápačov. Tento prvok však, predpokladám, využije v našich končinách málokto.
Najväčšej zmeny - okrem odľahčeného puzdra - sa však rad Chronomat dočkal v podobe úplne staro-nového náramku, prepracovaného do detailov so zvláštnym názvom Rouleaux. Mne sa náramok ohromne páči, má svoju identitu a k muskulatúrnemu puzdru chronomatu sa táto, na prvý pohľad odľahčená, verzia náramku hodí. Tí, čo obľubujete hodinky so špecifickým náramkom ako ja, mi určite dáte za pravdu. Hlavné časti článkov sú matné a stredové leštené.
Chronomat bude predstavený v pomerne širokom spektre farieb ciferníkov. Pre mňa je jednoznačným favoritom prevedenie v lososovej. Na to, aby ste si urobili názor, je však potrebné hodinky vidieť naživo na vlastnej ruke. Model bude poháňaný manufaktúrnym kalibrom Breitling 01 s 3-dňovou rezervou chodu a vodeodolnosť puzdra ostala nezmenená - skvelých 200 metrov.
Napriek tomu, že som si hodinky nemohol „ohmatať“ na Baselworlde tak, ako som bol každý rok zvyknutý, musím vysloviť potešenie z predstavených noviniek. Hlavne SOH 57´Rainbow edition a nový Chronomat 42 s Roureau náramkom a lososovým ciferníkom. Nemyslím si, že je to úplne všetko a ďalších modelov sa dočkáme čoskoro.
Akým spôsobom sa bude ďalej vyvíjať hodinársky svet vzhľadom na masívne zmeny nielen v ekonomike pomaly celého sveta, ale aj vo vnútri jednotlivých hodinárskych značiek, je dnes veľmi náročné predpokladať. Čo si však predpovedať trúfam je, že ľudia bez hodiniek neostanú. A vždy tu bude dostatok firiem, ktoré ich ponúkať budú. Teším sa s vami teda pri predstavovaní ďalších noviniek. Dočítania!
Ponuka Breitling na našom eshope
Predstavenie
Volám sa Martin Demko a s hodinkami pracujem už od roku 2011. Za ten čas mi prešlo rukami množstvo modelov. Lacných, drahých, modelov značiek renomovaných, aj tých menej. Moja práca je pre mňa potešením a koníčkom zároveň. O čo som sa vždy usiloval a usilujem, bola maximálna úprimnosť voči zákazníkom, hoci aj za cenu obchodu. Absolvoval som rad školení a pomerne veľké množstvo tréningov vo Švajčiarsku. Ak Vás moje články a ich subjektívny pohľad na jednotlivé témy oslovili, alebo naopak, pokojne mi napíšte na m.demko@wdl.sk. Budem naozaj veľmi rád za každú odozvu a vopred Vám za ňu ďakujem.
Vaše osobní údaje (t.j. Váš e-mail) budeme (Swiss Watches, s. r. o.) zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů se zajímavým obsahem z oblasti e-mail marketingu v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani.
+421 915 849 940
Pondělí až pátek od 9.00 do 17.00